Prodeje se stěhují do online světa. Kouzlo e-commerce objevují i menší firmy

credit-cards-1583534_1280

Až 93 % Čechů ve věku mezi 18 a 69 lety již nakupuje na internetu. Na tento trend reagují i obchodníci, kteří si ve stále větší míře pořizují platební brány a svým zákazníkům tak umožňují využívat jejich služby také online. E-shopy navíc během koronavirové pandemie pomohly řadě z nich udržet jejich podnikání. Podle dat banky ČSOB se během loňského roku zvýšil objem e-commerce transakcí o více než polovinu.

Především vlivem opakovaných lockdownů vloni strmě přibýval počet platebních bran mezi obchodníky. Podle bankovních dat šlo o meziměsíční nárůsty o 20 %, přičemž mezi zářím a říjnem byl tento nárůst dokonce 70 %. Obchodníci tak reflektují rostoucí požadavky spotřebitelů na platby kartou. Data společnosti Mastercard za rok 2020 ukazují, že již 54 % plateb probíhá bezhotovostně; číslo by mohlo být ještě mnohem vyšší, zákazníci však u každého pátého obchodníka narážejí na fakt, že platbu kartou neumožňuje.

Silné nárůsty online nákupů šly ruku v ruce s růstem preference bezhotovostních možností plateb i na internetu, důsledkem je i propad plateb formou dobírky. Klesá i platba hotově na místě kurýrovi: zatímco v roce 2019 byl tento způsob platby nejoblíbenější pro 38 % populace, v roce 2020 už to tak bylo pouze pro 22 % lidí.

„Nárůst e-commerce je v posledním roce skutečně nebývalý. Za poslední rok se zvýšil objem e-commerce transakcí našimi platebními kartami o více než 50 procent, za dva roky o více než 110 procent, v současnosti tedy dosahujeme více než dvojnásobně vyšších objemů než v roce 2019. Dříve jsme v tomto ohledu meziročně rostli maximálně o 30 procent,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.

Obchodníci, kteří si dosud platební bránu nepořídili, mají nyní možnost si o ni zažádat na půl roku zdarma, a to v rámci projektu Česko platí kartou. Vyzkoušejí si tak bez závazku, jaké výhody jim přinese a jak na ni budou reagovat jejich zákazníci.

Podle dat z webu ceska-ecommerce.cz aktuálně počet e-shopů v Česku dosahuje téměř 42 tisíc a podíl e-commerce zaujímá na celkovém maloobchodním obratu až 13,5 %. Zvyšují se také nároky na rychlejší a bezpečnější online platby. Obrat v oblasti e-commerce se jen za první pololetí roku 2021 pohyboval přes 100 mld. korun. Přičemž do konce roku by to měl být až dvojnásobek.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat