Významné rozvolnění protiepidemických opatření se v květnu pozitivně promítlo do silného růstu maloobchodu. V meziročním srovnání navíc zafungoval efekt nízké statistické základny z loňského května. Velmi solidní vývoj květnového maloobchodu navíc již dopředu indikovala vyšší spotřebitelská důvěra a karetní transakce. Oproti dubnu maloobchodní tržby vzrostly o 7,3 % a meziročně o 8,1 %, respektive o 5,8 % po očistění o kalendářní vlivy.
„Za meziměsíčním růstem maloobchodu v květnu stál především prodej nepotravinářského zboží (11,8 %). Právě tato část maloobchodu v květnu pozitivně reagovala na rozvolnění protiepidemických opatření. V případě pohonných hmot (4,0 %) a hlavně potravin (2,0 %) již efekt rozvolnění nebyl tak významný,“ komentuje to analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
V meziročním srovnání výrazně vzrostly tržby za nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty, což je již zmiňovaný efekt nízké statistické základny z loňského května. Opticky velmi silný meziroční růst tržeb si opět připsaly prodejci oděvů a obuvi (41,1 %), prodejci počítačů a komunikačních zařízení (16,6 %) či kosmetiky (14,0 %).
„Meziroční růst tržeb internetových prodejců v květnu činil „pouze“ 15,6 %, což je však dáno tím, že loni v květnu byly prodeje přes internet extrémně silné. Rozhodně tak na základě květnových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná,“ vysvětluje Novák.
Velmi silný meziroční růst tržeb si v květnu přispaly opravy a prodej motorových vozidel a to o 34 % po očištění o kalendářní vlivy, kde velmi významně zafungoval efekt nízké statistické základny z loňska.
Silná spotřebitelská důvěra, velmi solidní situace na pracovním trhu a postupné rozvolňování úspor domácností do spotřeby budou podle ekonomů hrát důležitou roli pro pokračující oživení maloobchodu ve druhé polovině letošního roku.