Podnikatelská nálada v Německu stálá, jinde v Evropě ale dosti klesá

image001

Světová ekonomika je ve znamení dvou hlavních témat: druhá vlna pandemie a brexit.  Pandemie apk dopadá zejména na evropské země. Rychlý růst nových případů dopadl na chování lidí napříč Evropou, a to nehledě na to, jak tvrdá opatření ve finále vlády přijímaly. „Podle mobility indexů sledovaných společností Google byla zatím zasažena z velkých zemí primárně Francie a z těch menších střední Evropa v čele s Českem. Zbytek Evropy nás však rychle dohání. Stejně tak se výrazně začaly propadat mobility indexy v USA až během posledního týdne,“ upozorňuje hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

I proto byly podle něj dnes trhy zvědavé na listopadové PMI (index nákupních manažerů je celosvětově používaný indikátor, který značí sentiment ve výrobním sektoru, potažmo v celé ekonomice, pozn. red.) napříč Evropou.  „Celkové PMI, které mají slušnou vazbu na růst v eurozóně, se relativně rychle propadly zejména kvůli službám až na 45,1 bodu.  To ukazuje na jednoznačný propad evropské ekonomiky ke konci roku. Na druhou stranu oproti jarní pandemické vlně zůstává stále relativně odolný německý průmysl, a tím pádem i německé ekonomice nevěštíme v tuto chvíli tak chmurnou budoucnost…I přesto je už nyní z dostupných čísel zjevné, že druhá vlna pandemie začíná evropskou ekonomiku dusit,“ říká Bureš.

Ve světle pandemie také bude zajímavé sledovat náladu amerického spotřebitele, která na konci tohoto týdne projde klíčovým předvánočním testem zvaným “black friday”. Obchodníci se tváří v tvář nejistotě obávají, že Američané omezí své nákupy. Americký “nákupní košík” je přitom na světovém “hřišti” suverénně nejdůležitější a stojí na něm zhruba třetina světové spotřeby.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat