Na startupy je recese krátká, dokazují příklady úspěšných firem

tree-g7dc372abb_1280

Českou ekonomikou se šíří obavy z recese a nejistot spojených s dopady zdražování energií. Neplatí to ale pro všechny. Například zájem o ekologická řešení a dekarbonizaci naopak roste. Udržitelnost se dostala na přední místo firemních priorit, protože posiluje konkurenceschopnost i reputaci u zákazníků. V budoucnu uspoří část nákladů, vyplývá z ankety mezi českými startupy.

„Poptávka je extrémní. Od začátku roku jsme na 1200 procentech poptávky oproti roku 2021,“ říká Tomáš Louda, výkonný ředitel společnosti ETW, která umí z použitých plastů vyrábět nové. Udržitelnost podle něho již není jen dobrovolným slovem, ale strategickým korporátním pilířem. Neobává se tak ani očekávané recese. „Vyrábíme komoditní produkt, jehož cena se se zvyšující poptávkou a cenou ropy řítí nahoru i přes začínající krizi. Naopak očekáváme zvýšení, stejně jako výrobci energií,“ vysvětluje.

I v době pádivé inflace má k vráskám na čele daleko i Karolína Barič, spoluzakladatelka vzdělávacího a konzultačního startupu Rethink Architecture. „V našem oboru real estate a architektury vidíme zvyšující se zájem firem o udržitelnost již asi rok, tedy před začátkem války na Ukrajině,“ popisuje. Architekti i developeři totiž hledají způsoby, jak snížit energetickou náročnost budov. Firmy zase potřebují pomocnou ruku kvůli blížící se povinnosti mít tzv. ESG strategii a reportování dopadů své činnosti na životní prostředí, společnost a dodavatele.

„Stále pokračujeme ve významném růstu. Nyní jsme na číslech lepších než v největší sezoně minulého roku,“ přidává se Jan Cvetkov z eshopu OdKarla.cz, jenž prodlužuje životnost řadě druhů zboží. Pokles kupní síly spotřebitelů, čehož se obává řada obchodníků, v případě tohoto bazarového projektu prý nehrozí. „Rosteme i v době, kdy lidé nemají moc peněz. Lidé totiž stále chtějí nakupovat. A tak hledají, kde by mohli ušetřit a na to je náš eshop nejlepší,“ dodává Jan Cvetkov.

Zvyšující se zájem od zemědělců registruje i začínající společnost Carboneg, která přináší do tuzemska koncept „carbon farmingu“, tedy uhlíkového nebo regenerativního hospodaření. Jeho výhodou je, že vrací uhlík do půdy a obnovuje její přirozené schopnosti. „V souvislosti s válečným konfliktem se výrazně zvyšují ceny za naftu, syntetická hnojiva i prostředky na ochranu rostlin a farmáři hledají cesty, jak ušetřit,“ uvádí Václav Kurel, výkonný ředitel Carboneg.

Zemědělství nicméně možná překvapivě patří k oblastem, kde se udržitelnost a šetrnost k přírodě prosazují pomaleji, než by bylo potřeba. „Klimatická změna ale s recesí neodezní, naopak se bude neustále prohlubovat. Právě možná nastupující recese paradoxně pomůže v rychlejším zavádění regenerativního zemědělství u nás, protože neudržitelný konvenční způsob bude pro zemědělce neefektivní,“ věří Václav Kurel.

“V poslední době vnímáme, že začínající firmy a startupy se zaměřují na udržitelnost víc než kdy dřív,“ shrnuje situaci Zuzana Paulovics, vedoucí akceleračního programu Start it @ČSOB, který speciálně pro zelené startupy připravuje program Green Challenge. „Udržitelnost je do velké míry o tom, jak snížit spotřebu energií a dlouhodobě sledovat, z jakých zdrojů pochází. V současné energetické krizi je to určitě potřeba, přestože je populární se zaměřovat na krátkodobá řešení,“ říká Paulovics.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat