Maloobchod v Česku silně rostl. Data zkresluje covidový propad

Restaurace by měly posílit svoji přítomnost online a více nabízet také takeout_Zdroj_Storyous

Maloobchod si připsal na začátku letošního roku solidní výsledky a částečně tak kompenzoval slabší výkonost v závěru loňského roku. Silný meziroční růst maloobchodu je však zkreslen slabou základnou z loňského ledna, kdy byl sektor služeb paralyzován protiepidemickými opatřeními. Konkrétně maloobchodní tržby v lednu oproti prosinci vzrostly o 1,6 % a v meziročním srovnání po očištění o kalendářní vlivy vzrostly o 8,5 %.

„Za meziročním růstem maloobchodu stál v lednu téměř výhradně prodej nepotravinářského zboží, což bylo ovlivněno nízkou srovnávací základnou z loňského ledna,“ vysvětluje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Extrémně prudký růst tržeb v lednu vykázali konkrétně prodejci oděvů a obuvi (299,2 %), avšak oproti lednu 2020 byly tržby stále skoro o pětinu nižší. Vysoké meziroční přírůstky tržeb se týkali i výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (30,9 %) či výrobky pro domácnost (27,2 %).

„Meziroční pokles tržeb naopak v lednu zaznamenaly internetové a zásilkové obchody (5,7 %), což bylo však pro změnu dáno tím, že loni v lednu tržby přes internet trhaly rekordy. Rozhodně nelze říci, že by boom e-shopů končil, avšak s ohledem na předchozí dva roky ovlivněné pandemií je jasné, že růst prodejů přes internet letos nebude zdaleka tak silný,“ doplňuje Novák.

Zatímco vývoj maloobchodu v posledních dvou letech výrazně ovlivňovala covidová pandemie, letos bude podle analytiků hlavním hybatelem na poli maloobchodu velmi vysoká spotřebitelská inflace. Prudké zdražování citlivých položek jako jsou energie, potraviny či pohonné hmoty bude negativně ovlivňovat spotřebitelský apetit českých domácností a celkový růst maloobchodu tak pravděpodobně letos bude spíše slabší.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat