Konsolidace veřejných financí přináší výsledky, ale zatím jen nepatrné

Za první čtyři měsíce letošního roku se plnění státního rozpočtu zlepšilo meziročně o 27,0 mld. Kč z důvodu růstu příjmů o 5,2 %, který byl podpořen inkasem daní. Hospodaření státního rozpočtu na konci dubna skončilo deficitem přes 126 mld. Kč (resp. 122,0 mld. Kč po očištění příjmů a výdajů souvisejících s projekty EU).

Příjmy státního rozpočtu se na konci dubna meziročně zvýšily o 5,2 % (+30,8 mld. Kč). Inkaso daní se zvýšilo o 7,7 % (+21,6 mld. Kč) a to i přesto, že poklesl výnos daně z neočekávaných zisků (-3,8 mld. Kč). Zvýšil se výběr pojistného o 7,2 % (+17,5 mld. Kč). Na straně druhé příjmy krátily prostředky z Evropské unie o -7,1 mld. Kč (-15,3 %).

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (+13,5 %, +5,1 mld. Kč) meziročně pozitivně ovlivnil růst mezd a platů a také vliv daňových změn účinných od roku 2024, mezi které patří například snížení hranice pro druhou sazbu daně z příjmu fyzických osob, úprava zdanění vybraných nepeněžních benefitů, zrušení nebo omezení vybraných slev na dani.

Vliv dubnového vyrovnání daní se u části poplatníků promítl do daně z příjmů právnických osob (+5,8 %, +2,6 mld. Kč) a do daně z příjmů fyzických osob (+2,1 mld. Kč). Na inkaso daně z přidané hodnoty (+8,5 %, +10,2 mld. Kč) pozitivně působí růst nominálních výdajů domácností.

Inkaso spotřebních a energetických daní (+5,4 %, +2,6 mld. Kč) meziročně zvýšil vyšší výběr spotřební daně z tabákových a souvisejících výrobků, což je zapříčiněno navyšováním sazeb spotřební daně v rámci čtyřletého plánu. S tímto souvisí předzásobení produkty, stejný princip je i u lihu. Výnosy ostatních spotřebních a energetických daní meziročně vzrostly. Dopady konsolidačního balíčku na rozpočet sice působí příznivě, ale tento efekt není prozatím dostatečný.

Celkové výdaje se meziročně zvýšily o 3,8 mld. Kč (+0,5 %).  Běžné výdaje činily 15,2 mld. Kč (+2,2 %), financování vzdělávání se vyšplhalo na +9,4 mld. Kč, sociální transfery na +8,8 mld. Kč, obsluha státního dluhu na +5,3 mld. Kč, kompenzace České poště za poskytování univerzální poštovní služby na +2,3 mld. Kč a odvody do rozpočtu Evropské unie na +2,2 mld. Kč.

Na druhé straně běžné výdaje snížilo ukončení státních dotací na vysoké ceny energií (-10,0 mld. Kč). Na investice bylo vydáno o -11,4 mld. Kč méně. Ze sociálních dávek (+2,9 %, +8,8 mld. Kč) se nejvíce zvýšilo financování důchodů (+1,4 %, +3,4 mld. Kč), příspěvku na péči (+2,9 mld. Kč) nebo příspěvku na bydlení (+0,8 mld. Kč). Poklesl rodičovský příspěvek (-0,6 mld. Kč). Obsluha státního dluhu se vyšplhala na 28,0 mld. Kč (+23,3 %, +5,3 mld. Kč). Nejvíce se snížily běžné transfery podnikatelům (-19,5 %, -6,5 mld. Kč), což souviselo s ukončením kompenzací za dodávku elektřiny a plynu.

V prvních měsících roku jsou nízké kapitálové výdaje státu, které dosahují objemu 43,6 mld. Kč (-20,8 %, -11,4 mld. Kč). Tlaky na veřejné finance, které souvisí s vyššími výdaji na obranu, mohou zapříčinit dražší obsluhu státního dluhu, která už nyní tvoří nezanedbatelnou část výdajů státního rozpočtu. V reformních krocích, které povedou k ozdravení veřejných financí, je vhodné pokračovat.

I přesto, že se plnění státního rozpočtu vyvíjí o poznání lépe než v minulém roce, je potřeba nadále pokračovat v konsolidaci veřejných financí, která se sice začíná projevovat zvýšeným daňovým inkasem, nicméně nastavení konsolidace jako takové není dostatečné. Zda bude dodržen plánovaný deficit, je komplikované předvídat.


Autorkou textu je Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank 

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat