Klíčem k úspěchu je sehraný tým a pokora k řemeslu, potvrzují zkušenosti z Château Valtice

CHATEAU_VALTICE_KRIZOVY_SKLEP_AD_1640

O jejich vinařství slyšel nejspíš každý, kdo na jižní Moravě strávil alespoň jeden víkend. Aby také ne. Víno se v této malebné čísti naší země pěstuje už od středověku a rodinná firma Château Valtice patří mezi nejvýznamnější podniky svého druhu v rámci celé České republiky.

Co člověk, to vinař, co dům, to vinný sklep, co kopec či louka, to zdánlivě nekonečný vinohrad. Málokterá oblast v Česku se vyznačuje tak vysokou mírou konkurence jako právě jižní Morava. Vínem, respektive pěstováním vinné révy tu žijí bez nadsázky téměř všichni. Tedy i David Šťastný, marketingový ředitel Vinných sklepů Valtice.

Na jižní Moravě, a tím spíš v okolí Valtic, se to pěstiteli vín tradičně doslova hemží. Jaký je v téhle konkurenci váš klíč k úspěchu?

Jsme ryze moravské rodinné vinařství, kde se již několik generací předávají vinařské a vinohradnické zkušenosti. Nejvíce se o znovuvzkříšení původního knížecího středně velkého vinařství francouzského typu château zasloužil můj otec Antonín Šťastný. Ten zde pracuje již téměř 60 let. Společně s tátou, s bratrem Markem a pochopitelně i dalšími lidmi vinařství řídíme.

Dynastie Šťastných.

 

Jedním z klíčů k úspěchu bezesporu je vzájemně se respektovat a dělat věci, jak nejlépe dovedeme. Také prostá láska k ‚vinařině‘ je velice důležitá, stejně tak jako respektování přírody, přírodních zákonů a pokora k řemeslu. Neexistují žádné zkratky ani objížďky. Je to vždy běh na dlouhou trať a někdy i na několik generací. Naší životní filozofií je, že za úspěchy stojí práce a pokora k řemeslu i lidem. Podstatná je také souhra celého týmu. Všichni musejí fungovat jako zdravý lidský organizmus a spolupracovat. Jinak to nejde.

Ohlas moravských vín ve světě roste; dá se jejich kvalita nějakým způsobem srovnávat s těmi francouzskými či italskými?

Bezesporu. Na vínu je hezké, že má obrovskou rozmanitost. Naštěstí neexistuje jedna chuť a jedna vůně, která by měla být u všech vín brána jako ta nejlepší. Morava nabízí spoustu zajímavých bílých, růžových, oranžových i červených vín. Nejlepším ‚zrcadlem‘ na porovnání kvality se světovou konkurencí jsou renomované vinařské soutěže, kde se společně potkávají naše moravská a zahraniční vína. Podmínkou je, že soutěžní hodnocení vín musí být anonymní. Stačí, když znáte lokalitu, odkud víno pochází, a už nejste objektivní.

Jaké jsou tedy vaše největší úspěchy v cizině?

Svou kvalitu i na zahraničních soutěžích obhajují moravská vína už desítky let. Je téměř nemožné vyzdvihnout pouze jeden největší úspěch. I když získat titul šampiona v USA (v roce 2020) za nejlepší Merlot Château Valtice v kategorii červených vín v rámci celosvětové konkurence (tedy zemí jako je Argentina, Chile, Austrálie, Španělsko, Itálie a další) je něco, co už skutečně potěší. Tím spíš když se tak po dlouholetém snažení celého týmu lidí zde ve Valticích podařilo dokázat, že i na Moravě umíme světová červená vína. O tom, že patříme mezi jednu z nejvýznamnějších vinařských lokalit na světě, pokud jde o vína bílá, už dnes asi nikdo nepochybuje.

Společnost Château Valtice – Vinné sklepy Valtice již několik dlouhých vede Antonín Šťastný se svými syny Markem a Davidem. První z nich vykonává funkci generálního ředitele, zatímco ten druhý má pro změnu na starost marketing. Otec Antonín se věnuje péči o vinohrady i samotné pozemky.


Château Valtice, Vinné sklepy Valtice a.s. (www.vsvaltice.cz), se pyšní nabídkou až 170 rozličných druhů vín prvotřídní kvality pocházejících z přibližně 30 různých odrůd. Jejich sortiment navíc rozšiřují exkluzivní vína jako Bouvierův hrozen, Cabernet Blanc, Tramín žlutý či Muškát žlutý, jež slaví úspěch nejen u zákazníků doma, ale i na prestižních celorepublikových výstavách.


Jakým způsobem se na vás podepsala současná koronakrize? Dá se říct, že lidé pijí v karanténě více?

Koronakrize se podepsala nejvíce na gastronomii a turistickém ruchu. Tyto oblasti jsou neodmyslitelně spojeny s moravským vínem. Údajně v první vlně lidé pili více hlavně levný tvrdý alkohol. Věřím, že to nebude trend a že i v této těžké době si lidé najdou cestu ke kultuře a kulturnímu pití kvalitního vína. Udělat si pohodový večer s vínem, partnerem nebo kamarády bez stresu a hezky si ho užít, tak jak to doporučují i skuteční lékaři. U vína by nemělo nikdy jít o kvantitu, žízeň a podobně, ale hlavně o kvalitu. Prostě si to užít.

Vinařské akce, potažmo degustace, byly po významnou část loňského roku značně omezené. Tudíž i vaše příjmy z nich byly, respektive musely být ve srovnání s předešlým obdobím poměrně nízké. Nebo se vám je snad podařilo nějako vykompenzovat?

Akce byly omezeny, ale přesto se nám podařilo několik z nich uspořádat, i když lidí přišlo o trochu méně, než jsme očekávali. Na druhou stranu, zaplať pánbůh za ty, co za námi do vinařství přišli a s nimiž jsme si to společně užili. Mimo našich tradičních akcí, jako je mistrovství světa ve sbírání hroznů v retro stylu, putování na kole i pěšky nebo slavnosti vína spojené s hudebním programem, jsme se v roce 2020 účastnili moc krásného projektu ‚Hudba na vinicích‘. V rámci toho nám ve vinařství vystoupily takové hvězdy jako Tomáš Klus, David Koller nebo MIG 21. V letošním roce by měl být program ještě bohatší, tak věříme, že se koncerty v rámci projektu ‚Hudby na vinicích‘ uskuteční. On-line degustace zatím neděláme, ale s ohledem na stav a zájem lidí i o tuto „formu“ degustace je začínáme připravovat.

Vinařská stodola (tedy 100dola) čeká na své návštěvníky.

 

Přesto věříme, že až to půjde, tak za námi lidé do Valtic a do naší Vinařské 100doly s podzemním chrámem vína co nejdříve přijedou. Lidé přírodu, kulturu a pohyb prostě potřebují. Přece se nebudou na to všechno pořád dívat on-line nebo v televizi. Bude to však mnohem těžší. Představte si, že v této obrovsky složité době někteří zastupitelé ve Valticích prosadili další ‚zdanění‘ turistického ruchu. Budeme v tom asi jako jediní na světě. Těžko se to chápe, když se kope do někoho, kdo je na kolenou. Pomoci si však, holt, musíme zase sami.

Vaše rodinná firma má poměrně dlouhou historii. Na co jste vy osobně za tu dobu nejvíce pyšný?

Na to, že nám to funguje a že nás to baví. No, a hlavně na našeho tátu, který stojí za znovuvzkříšením našeho rodinného vinařství, jehož kořeny sahají do 15. století.

Do kterých zemí svá vína vyvážíte? Vyskytly se v průběhu loňského roku kvůli zavřeným hranicím v tomto ohledu nějaké komplikace?

Naše produkty do zahraničí téměř nevyvážíme, jsou to spíše jednorázové prodeje některým zájemcům o moravská vína. Slovensko neberu jako zahraničí. Pořád jsem tak trochu Čechoslovák. Tam pochopitelně prodáváme a kamarádi ze Slovenska zase na oplátku rádi jezdí za námi do Valtic.

Přesto využíváte i služeb zajištění a konverze měn. Vy jste se v tom rozhodli spolupracovat s Akcentou (vydavatel webu Aexport.cz, pozn. red.), i když je na trhu spousta bank a dalších finančních institucí, které tyto služby nabízejí. Proč právě Akcenta?

Protože poskytují dobré služby za dobrou cenu. Záhy jsme zjistili, že máme k sobě i lidsky velmi blízko. Nejen co se týče společné lásky k vínu, ale i dalších zájmů, jako je třeba sport. Navíc se jedná o ryze domácí firmu, a ty my vždycky rádi podpoříme. Musíme si v naší hezké zemi prostě pomáhat. Pak se nám bude všem žít lépe a budeme z toho mít o to větší radost. Alespoň já to tak mám.

V jakém objemu – alespoň řádově – a do jakých měn a jak často své peněžní prostředky u Akcenty konvertujete?

Nakupujeme zde především eura. V rámci modernizace vinařství, respektive nákupu nejlepší vinařské technologie nebo třeba i nejlepších sudů z Francie, potřebujeme právě eura. Investice na rozvoj vinařství a vinohradů jsou nutné jako v každém jiném odvětví.

 

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat