V Německu byla publikována data o spotřebitelské důvěře (GfK) za měsíc červen. Trh očekával, že se spotřebitelská důvěra mírně zlepší a dosáhne -19,2 bodů. Nakonec činila -19,9 bodů (minulý měsíc -20,8 bodů). Spotřebitelská důvěra je v Německu velmi smíšená.
Na jedné straně mají spotřebitelé pozitivní očekávání ohledně výše příjmů a ekonomického očekávání, na druhé straně se obávají vyšší nezaměstnanosti, ochota nakupovat klesá a ochota spořit mírně roste. Ukazatel úspor vzrostl o 1,6 bodu na 10 bodů.
Německo: Úroveň spotřebitelského sentimentu zůstává nízká, spotřebitelská nejistota přetrvává. Špatná nálada je dána zejména nepředvídatelnou celní a obchodní politikou USA
Spotřebitelská důvěra je nejvyšší od listopadu 2024, kdy dosáhla -18,4 bodů, a zvýšila se již třetí měsíc v řadě. Avšak stále se drží v záporných číslech.
Úroveň spotřebitelského sentimentu zůstává nízká, spotřebitelská nejistota přetrvává. Špatná nálada je dána zejména nepředvídatelnou celní a obchodní politikou USA, ovlivňuje ji také turbulence na akciových trzích a obavy z třetího po sobě jdoucího roku stagnace. Optimismus ohledně výše příjmů zvyšují dohody o mzdách (dohoda pro zaměstnance veřejného sektoru o 3% navýšení platů pro letošní rok a pro příští rok navýšení o 2,8 %), zpomalení inflace (v dubnu 2,1 %) a zvýšení kupní síly.
Spotřebitelská očekávání ohledně budoucího ekonomického vývoje jsou optimistická. Pro následujících 12 měsíců se ekonomický indikátor zvýšil o 5,9 bodů na 13,1 bodů. Vyšší hodnota 14,3 bodů byla naměřena naposledy v dubnu 2023.
USA: Důvěra spotřebitelů se v květnu zlepšila po pěti po sobě jdoucích měsících poklesu. Příznivé výsledky jsou způsobeny obchodní dohodou mezi USA a Čínou.
Květnová spotřebitelská důvěra (Conference Board) byla zveřejněna také ve Spojených státech. Trh očekával, že spotřebitelská důvěra v květnu mírně vzroste na 87,1 bodů. Spotřebitelská důvěra se ale zvýšila o 12,3 bodů na 98 bodů.
Index současné situace, který je založen na hodnocení spotřebitelů ohledně současných obchodních a pracovních podmínek, vzrostl o 4,8 bodů na 135,9 bodů. Index očekávání, který je založen na krátkodobém výhledu spotřebitelů ohledně příjmu, podnikání a pracovních podmínek, vzrostl na 72,8 bodů.
Důvěra spotřebitelů se v květnu zlepšila po pěti po sobě jdoucích měsících poklesu. Příznivé výsledky jsou způsobeny obchodní dohodou mezi USA a Čínou. Spotřebitelé byli méně pesimističtí ohledně obchodních podmínek a dostupnosti pracovních míst v příštích šesti měsících a optimismus ohledně budoucích příjmů se zlepšil. Hodnocení současné dostupnosti pracovních míst oslabilo pátý měsíc v řadě.
Dále jsme se z USA dozvěděli údaje o objednávkách zboží dlouhodobé spotřeby za duben. Trh očekával, že objednávky dlouhodobé spotřeby poklesnou o 7,3 %, nakonec se však snížily v uvozvkách jen o 6,3 %.