Memorandum o přípravě projektu továrny na bateriové články do elektromobilů, tzv. gigafactory, dnes uzavřely Ministerstvo průmyslu a společnost ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku; vedle ČEZ by mohlo jít o zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií. Investice do projektu při roční výrobní kapacitě 40 GWh by mohla dosáhnout částky minimálně 52 mld. Kč, vzniknout by mělo 2 300 pracovních míst. Na druhé straně aktuální státní rozpočet ani jeho návrh na příští rok s podobnou investiční podporou nijak nepočítá.
„Elektromobilita je realitou a je velmi důležité, aby jedna nebo více továren na bateriové články vznikly právě u nás v Česku. Každá z továren může dát práci více než dvěma tisícovkám lidí přímo v závodě a další tisíce míst vznikne v navazujících sektorech. Naše vláda je připravena zajistit podmínky, které by projekt podpořily, a to i vybudováním klíčové infrastruktury,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Jde například o zajištění nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, služeb v oblasti veřejného zdraví nebo sociálních služeb.
Továrna na bateriové články pro elektrická vozidla je strategický projekt, který má pomoct urychlit přeměnu jak energetického, tak automobilového průmyslu v České republice. Projekty továrny a souvisejícího lithiového dolu jsou také podle vlády příležitostí ke zlepšení životních podmínek regionů, které čeká strukturální transformace vzhledem k útlumu uhelného průmyslu.
„ČEZ je největším provozovatelem veřejných dobíjecích stanic v Česku a jsme připraveni naše podnikání rozšířit i do dalších částí elektromobility. Připravujeme projekt těžby lithia na Cínovci, které by se mohlo uplatnit právě v tuzemské továrně na bateriové články. V rámci uvažovaného investorského konsorcia bychom mohli mít funkci developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Ministerstvo průmyslu a obchodu i ČEZ jednají s dalšími potenciálními investory do projektu, jako jsou automobilky a výrobci baterií.