Během prvního čtvrtletí letošního roku přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších hromadných ubytovacích zařízení celkem 4,1 mil. hostů. Téměř 53 % (2 177 tis.) tvořili domácí turisté, 47,5 % (1 970 tis.) pak návštěvníci ze zahraničí.
Tuzemsko si v průběhu ledna-března 2025 nejčastěji vybírali jako svou dovolenkovou destinaci cestovatelé ze sousedních zemí (Německo 0,45 mil.), Polsko (180 tis.) a Slovensko (163 tis.). Ve větším počtu dorazili také turisté z Velké Británie (131 tis.) a Itálie (113 tis.). Počet zahraničních návštěvníků, kteří se ubytovali v některém z hromadných ubytovacích zařízení v meziročním srovnání vzrostl o 1,86 %, v případě domácích hostů pak o 1,07 %. Meziročně stoupl i počet přenocování (o 0,59 %) na celkových 10,5 milionu nocí.
Data za první čtvrtletí letošního roku potvrzují, že se cestovní ruch v Česku definitivně vrátil na předcovidová čísla. Nejen, že se zvyšuje podíl turistů ze zahraničí na celkovém počtu cestovatelů, ale současně roste i počet návštěvníků ze vzdálených trhů.
Nejvíce jich přijelo z USA (67 033, meziročně +4,28 %), Izraele (48 625, meziročně +58,31 %), Jižní Koreje (42 715, meziročně -3,36 %), Tchaj-wanu (32 509, meziročně -11,36 %) a Číny (29 987, meziročně +38,87 %). Obecně cizinci nejčastěji míří do Prahy, Královehradeckého a Jihomoravského kraje.
„Pozitivní je, že počet ubytovaných turistů meziročně vzrostl ve většině regionů. Data potvrzují, že se nám daří lákat návštěvníky i do méně známých krajů, nejen do těch notoricky známých. Potěšující je také prodlužující se délka pobytů v případě zahraničních návštěvníků, kdy evidujeme meziroční nárůst přenocování o 2,2 %, celkem na 5 milionů nocí, nejvíce pak u turistů z Izraele. Prostřednictvím kampaní – jak té globální, jejíž jarní část jsme právě spustili, tak celé řady dalších, které poběží v průběhu letošního roku, nadále pokračujeme v propagaci Česka jako země, která rozhodně stojí za návštěvu. Tuzemsko, jako součást regionu střední Evropy, navíc představí i společná kampaň zemí V4. Zaměřená bude na Čínu a přiblíží tamním cestovatelům celý region skrze historii, kulturní vazby a gastronomii,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
„Naší prioritou je udržet a posilovat růst návštěvnosti, především u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se soustředíme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi aktuálně nejbonitnější země patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie. Cílíme ale i na vzdálené destinace, jako je už zmíněná Čína, dále Kanada nebo arabské státy,“ dodává Reismüller.