Domácnosti šetří, maloobchod ztrácí, ukazují data

prague-g2f5178883_1280

Ani v září se maloobchodní prodejci nedočkali růstu tržeb. Bez prodeje aut meziročně poklesly o 4,0 % a je to tak již sedmnáctý měsíc v řadě, kdy maloobchodní tržby v meziročním srovnání reálně klesají. I meziměsíčně maloobchodní tržby poklesly, a to o 0,4 %. Domácnosti dále šetří a mají obavy z nadcházející zimní sezóny a nejasností ohledně cen energií.

V případě jednotlivých oblastí v maloobchodě zůstává situace podobná, kdy meziročně i nadále klesají tržby jak za nepotravinářské zboží (o 5,9 %), tak i za potraviny (o 4,1 %). Naopak byl zaznamenán opět růst tržeb za prodej pohonných hmot (4,5 %), jelikož docházelo ke stabilizaci cen pohonných hmot na světových trzích a zvláště nafta byla nabízena za výrazně nižší ceny než v minulém roce. Podíváme-li se na prodejny dle prodávaného sortimentu, tak po delší době pozorujeme změnu na prvním místě v propadu tržeb, kdy tuto nelichotivou pozici zaujaly prodejny s oděvy a obuví (-16,1 %).

Zdá se, že Češi zatím nenakupují zimní oblečení či zimní obuv a spokojí se ve vyšší míře se svými nákupy z minulosti, případně mohou vyčkávat na období slevových nabídek. Druhé místo zaujímají prodejny se specializovanými výrobky pro domácnost (-10,0 %), které spadly z pomyslného vrcholu žebříčku. Výrazné snížení tržeb je také evidováno u prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (-8,4 %) či s počítačovým a komunikačním zařízením (-6,1 %).

Na druhé straně tržby i nadále rostou prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky (o 12,8 %) a to navzdory tomu, že Češi nakupují právě tento druh zboží ve větším množství v zahraničí, především v Polsku a Německu. Je tak možné, že poptávka po těchto produktech je tak velká, že dokáže být uspokojena kombinací nákupů v tuzemsku i v zahraničí.

V případě prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby snížily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,9 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží sice i v září vzrostly, ale opět nižším tempem (o 1,5 %). Po dvou měsících růstu tržeb v internetových a zásilkových obchodech tentokrát došlo k poklesu o 0,8 %. Meziměsíčně stouply tržby pouze u prodeje pohonných hmot (1,5 %), zatímco za nepotravinářské zboží poklesly o 0,8 % a za potraviny o 0,5 %.

Je zřejmé, že české domácnosti i nadále zůstávají opatrné a velmi pečlivě zvažují, na jaké účely vynaloží své finanční prostředky. Spotřeba tak stále zůstává utlumena a její oživení velmi pravděpodobně nebude tak rychlé, jak jsme původně očekávali, což se projevuje nejen na nedobrých výsledcích sektoru maloobchodu, ale i celé ekonomiky. Ta podle naší poslední prognózy měla stagnovat, ale dosavadní výsledky naznačují, že česká ekonomika za kalendářní rok 2023 poklesne.


Autorem textu je Martin Kron, analytik Raiffeisenbank

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat