Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo novou Exportní strategii České republiky, která má ambici určit směr českého exportu na příštích deset let. Resort tuto strategii zaslal ostatním resortům k připomínkám.
„Vedle podpory samotného exportu nově klademe důraz na posilování trvalého působení přímo na zahraničních trzích – zakládání zastoupení, poboček a investic v zahraničí. Tím, že českým firmám otevřeme dveře k novým příležitostem a pomůžeme jim usadit se na daném trhu, přispějeme k jejich odolnosti vůči případným budoucím krizím,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
„Zároveň se vydáváme směrem od plošné podpory zaměřené na kvantitu ke specifické podpoře s důrazem na kvalitu. Budeme se tak specializovat na konkrétní obory, nabízet komplexní řešení a více tak profilovat nabídku služeb státu. Pracovat chceme zejména s technologickými doménami, jako jsou 3D tisk, umělá inteligence, aplikace principů cirkulární ekonomiky či smart řešení využívající digitalizaci. Domény jsou založené na inovacích, které ministerstvo považuje za základ konkurenceschopnosti a vysoké přidané hodnoty. Nadále však platí, že budeme podporovat i tradiční obory,“ doplňuje Síkela.
Vizí exportní strategie je posílení role českých firem v globálních hodnotových řetězcích a jejich úspěšnější uplatnění především na trzích mimo EU. „Tato nová strategie nám pomůže v hledání nových národních šampiónů, inovativních firem a poskytovatelů finálních produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou,“ říká ministr Síkela.
Exportní diverzifikace, která zůstává jedním ze tří hlavních cílů strategie, má být podpořena dlouhodobým sektorově zaměřeným působením v teritoriích.
Strategie také počítá s rozvíjením proexportního ekosystému, který zahrnuje služby a podpory pro firmy v různých fázích podnikání – od nápadu, přes rozvoj podnikání, až po internacionalizaci, včetně zajištění financování.