Maloobchodní tržby v květnu oproti dubnu vzrostly o 0,5 %

woman-gaf43a1f3d_1280

Maloobchodní tržby v květnu oproti dubnu vzrostly o 0,5 %. Jedná se tak o první meziměsíční růst tržeb v letošním roce (pokud nepočítáme sezónně očištěný meziměsíční růst maloobchodu v lednu oproti prosinci). V meziročním srovnání však zůstává maloobchod i nadále v červených číslech: tržby poklesly o 6,1 %.

„Tempo meziročního poklesu se však začíná alespoň snižovat. V souhrnu se však zatím nic nemění na tom, že české domácnosti šetří a maloobchodní tržby zůstávají na úrovni roku 2018, pokud nepočítáme pár specifických měsíců z let 2020 a 2021, kdy byly omezené prodeje kvůli koronavirovým opatřením,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Detailněji v květnu oproti dubnu vzrostly především tržby za pohonné hmoty (4,1 %) a mírně (0,2 %) za potraviny. Část nákupů, a týká se to především potravin, se může přesouvat z Polska zpět do ČR a to kvůli výraznému posílení polského zlotého vůči koruně ve 2. čtvrtletí letošního roku (o necelých 8 %). Tržby za nepotravinářské zboží v květnu naopak o 0,2 % poklesly.

V meziročním srovnání tržby až na výjimky (počítače, farmaceutické zboží) klesaly i nadále ve všech sortimentních skupinách.

„Květnová čísla z maloobchodu naznačují, že by 2. čtvrtletí mělo být obdobím stabilizace propadu maloobchodu, avšak stabilizace na velmi nízkých úrovních,“ podotýká Novák.

Jak dodává, propad maloobchodních tržeb byl v předchozích čtvrtletích velmi hluboký a očekávám, že oživění spotřebitelského apetitu domácností bude ve druhé polovině letošního roku jen velmi pozvolné. Inflace sice začíná odeznívat a růst mezd by se měl ve druhé polovině roku vrátit reálně do plusu, avšak důvěra domácností zůstává značně pošramocena.

„To ostatně potvrzují i ukazatele spotřebitelské důvěry. Obavy z růstu cen sice odeznívají, ale obavy domácností z vývoje ekonomiky přetrvávají a velké nákupy tuzemští spotřebitelé rovněž zatím ve větším neplánují. V souhrnu za celý letošní rok lze podle mě očekávat pokles maloobchodních tržeb zhruba o 3 % a v případě déletrvající „blbé“ nálady může být celkový výsledek ještě horší,“ konstatuje Novák.

Sdílet článek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Mohlo by Vás zajímat